Taktikk guide


Velg ditt språk

Velkommen til denne guiden hvor vi vil hjelpe deg til å forstå hvordan du kan lage egne taktikker

Først av alt, for å få tilgang til dette verktøyet må du haJAVA (www.java.com)

Etter det, gå til hovedsiden for taktikker. (For enkelhetens skyld er CSM på engelsk språk).

New Tactic

I dette vinduet er det et par punkter du kan velge:

Name
Navnet du gir taktikken
Map
Hvilken bane du vil lage taktikk for
Type
- Standard : Normal runde, med hovedvåpen.
- Eco : En taktikk du bruker når du skal spare penger (bruker ikke hovedvåpen, bare pistol)
- Pistol : Pistolrunden, altså første runde som CT eller Terror
Team
- Terrorist : Lag en taktikk for når du spiller som terrorist
- Counter-terrorist : Lag en taktikk for når du spiller som conter-terrorist.

år du har valgt ønsket verdier, trykk på "Create tactic".

Hvis du har installert Java, vil du få et slik vindu (de_aztec er valgt som bane):.

de_aztec

Det er nå guiden først begynner.

Først ser vi på hovedpunktene i dette vinduet

A
Viser startoppstilling A (For å endre denne, gå til Lineup siden i Taktikk menyen).
B
Viser startoppstilling B (For å endre denne, gå til Lineup siden i Taktikk menyen).
Spillerliste
Spillerne som er i din valgte startoppstilling
Overview
Når du har laget taktikken, gir dette deg mulighet til å se hvordan alle punktene ser ut sammen.
Save
Lagre taktikken

Nå kan vi se litt mer på taktikker.

Først må du trykke på navnet til en spiller for å kunne se hvilke endringer du kan gjøre på denne taktikken. I dette eksempelet har jeg trykket på Gohan.

Når du har trykket på et navn, kan du høyreklikke på kartet. En meny vil komme opp med noen valg.

Create points

Vi skal nå gå litt nærmere inn på hvert enkelt punkt du kan velge.
Da begynner vi:

Create Waypoint

Hvis du klikker på Create Waypoint, så vil en sirkel komme opp (vil ha samme farge som den spilleren du har valgt). Hvert punkt vil ha et nummer, så hvis du først lager et waypoint, vil dette vise nummer 1. Neste punkt vil få nummer 2 og så videre. Du kan totalt lage opp til 9 punkter som spilleren skal gå gjennom. Du kan lage mindre, men ikke flere.

Jeg har lagt et waypoint, men hva skjer?

Et waypoint er et punkt som bestemmer hvor spilleren skal løpe uten å synce (forklares lenger ned) eller stoppe. Se eksempel under.

Waypoint

I stedet for å forklare med ord, kan du se hvordan dette vil fungere i videoen under (Følg med på spilleren med navn Gohan).

Som du kan se, spilleren går bare via disse valgte punktene uten å stoppe. Han stoppet etter det tredje punktet fordi vi hadde ikke laget noe fjerde punkt. Så spilleren vil gå til han kommer til det siste punktet, som i vårt eksempel var nummer tre.

Hvis du høyreklikker på waypointet, vil en litt annen meny komme opp.

Menu

Insert Waypoint
Lar deg legge til et waypoint etter punktet du har valgt. For eksempel, hvis du har lagt 3 waypoints, men vil lage et nytt mellom punkt to og tre, uten å flytte på punkt tre, høyreklikker du på punkt nummer 2 og velger Insert Waypoint. Et nytt waypoint blir da laget på toppen av nummer to, og punkt tre har nå fått nummer 4.
Convert to Syncpoint
Lar deg konvertere et waypoint til et syncpoint (For forklaring, se lenger ned).
Convert to Waitpoint
Lar deg konvertere et waypoint til et waitpoint (For forklaring, se lenger ned).
Convert to Camppoint
Lar deg konvertere et waypoint til et camppoint (For forklaring, se lenger ned).
Clone
Lar deg klone ditt waypoint til alle dine andre spilere. Perfekt hvis du vil at alle spillerne skal løpe nøyaktig samme plass.
Remove
Sletter waypointet.

Det er alt som er å si om waypoint, prøv det ut så finner du fort ut hvordan det virker hvis du er usikker. La oss nå se på det neste punktet.

Create Syncpoint

Hvis du klikker på Create Syncpoint, vil en firkant med en grå trekant komme opp. Denne grå trekanten viser spillerens synsfelt. Hvis dette er ditt første punkt, vil denne firkanten få nummer 1, altså likt som for waypoints.

Jeg har laget et syncpoint, men hvordan virker det? Og hvordan virker dette synsfeltet?

Et syncpoint er hva det høres ut som: et punkt som er laget for å synkronisere spillerne slik at de kan gå samlet eller starte å gå samtidig. Det betyr at en spiller vil stoppe i dette punktet til de andre spillerne er klare til å gå.
Enkelt forklart viser synsfeltet hvilken retning spilleren vil aime, eller se. Du kan endre retning på dette med å venstreklikke en gang for så å flyte musen. Når du har funnet riktig synsretning, venstreklikker du igjen.

Hvis du høyreklikker på et syncpoint vil en ny meny komme frem, som viser de samme valgene som for waypoints, med en liten endring; et ekstra valg vil komme frem: Sync Timer. Dette valget gir deg mulighet til å besteme hvor lenge din spiller skal stå i dette punktet. Du kan velge følgende muligheter:

Let CL decide
CL bestemmer (varierer fra 2 til 5 sekunder)
2, 3, 4, 5, 7, 9 sekunder
Her velger du selv hvor lenge spilleren skal stå.

La oss se på et eksempel med både waypoints og syncpoints.

Syncpoints

Merk deg at det fjerde punktet vil vare lenger en nummer tre, siden de ikke har samme timer. Punkt nummer to har ikke noe tall, så her er det CLen din som bestemmer. Punkt nummer fem er det siste punkter, så her er det ikke nødvendig med timer, han vil jo stoppe her uansett, slik som på waypoints. La oss se hvordan dette fungerer:

Sist men ikke minst, så vil vi konkludere med dette: Et syncpoint er intreressant når du ser dem sammen med syncpointene til de andre spillerne.
La oss forestille oss at fire av spillerne har identiske syncpoint, men den femte spilleren har andre syncpoints, et annet sted på banen. Uavhengig av timeren for disse fire spillerne med samme syncpoint, vil de automatisk vente til den femte spilleren har nådd sitt syncpoint i rekken. Når han når dette punktet, vil timeren for alle spillerne starte. Se illustrasjon:

Syncpoints2

Vi vil kommentere litt på dette bildet, fordi her er det mange viktig ting å få med seg (En video kommer også). Først ser vi at 4 spillere (her; Gohan, Broly, Bejitto og Gotenks) har identiske syncpoint (vi satte dem ikke oppå hverandre for at du skal se hvert punkt, men det er mulig) og en spiller (her; Gojita) har et syncpoint litt lenger borte, men med samme timer som de fire andre. For å få lov til å gå til deres andre syncpoint må spillerne vente til til Gojita har nådd sitt første syncpoint, før de venter deres 4 valgte sekunder.

Så, hva skjer videre? Det er jo flere waypoints og syncpoints?

Etter at de 4 sekundene har gått, vil de fire spillerne som står samlet gå til deres andre syncpoint, men Gojita vil ikke gå direkte dit. Han har nemlig noen waypoints han må gå via først. Når han har gått runden av waypoints, går han ned til syncpoint nummer 2 (men med tall 4), der ham møter de andre spillerne.

Hvordan er det mulig at de andre spillerne venter på den siste spilleren, med tanke på at deres timer var på 2 sekunder?

Som nevnt tidligere, så må syncpoints sees sammen med de andre spillerne. Siden Gojita ikke nådde sitt andre syncpoint (det fjerde punktet på ruten, men det andre syncpointet i rekken) samtidig som de andre, så venter de til alle er på samme syncpoint. Timer som er satt vil kun starte når alle er på samme syncpoint. Når så de to sekundene har gått vil spillerne gå videre til neste syncpoint i rekken, som vil være punkt nummer 3 for 4 spillere, men punkt nummer 5 for Gojita. La oss se på en video for å forstå det litt bedre:

Da skal syncpoint delen være forklart, lek deg litt for å se hvordan det fungerer i sammenheng med andre spillere. La oss gå videre til neste valg på menyen.

Create Waitpoint

Hvis du klikker på Create Waitpoint, vil en trekant som står "opp-ned" vise med et synsfelt. Som tidligere forklat, hvis dette er ditt første punkt på ruten, vil nummer 1 vise inne i trekanten. Du kan også endre retning på synsfeltet, som forklart under syncpoint, og høyreklikking vil gi en meny som forklart under waypoints-delen.
Like for the other points, a right click allow to reach to a menu (explained in the Waypoint part).

Jeg har laget et Waitpoint, men hvordan virker det?

Et waitpoint påvirker hele laget. Et waitpoint er et punkt der spilleren står resten av runden. Når/hvis han dør vil spillerne fortsette med sin rute. Kanskje litt uklart, så vi forklarer med et bilde:

Waitpoint

NB: Du kan ikke se alle spillerne fordi de er under det blå punktet, men de er der. Så, hva ser vi at dette bildet? Fire spillere står samlet (Gohan, Broly, Bejitto og Gotenks) i et syncpoint, og en spiller (Gojita) har et waitpoint. Så hva skjer? Når Gojita dør, vil de andre spillerne fortsette til deres andre syncpoint. Hvis du har spilt CS eller CSS, er det som om Gojita gir beskjed til spillerne når han dør om at de skal bevege seg. Dette punktet er veldig viktig, fordi du kan sette fire personer til å vokte et strategisk punkt (bombeområde for eksempel) mens kun en spiller passer på et annet område. Hvis han dør har du en liten anelse om at motstanderen er på vei til det området. Her er en video som viser dette:

Som du kan se, fra det øyeblikket Gojita døde er det andre spillerne på vei til deres andre syncpoint. Det er ikke nødvendig å sette en timer her, fordi vi vet jo at spillerne ikke beveger seg før Gojita er død.
La oss gå over til det fjerde og siste punktet:

Create Camppoint

Hvis du klikker på Create Camppoint, et triangel som er "riktig vei" vil vise med et synsfelt.
Som for de andre punktene, kan du endre synsretning og høyreklikke for å få opp en meny som forklart i Waypoint delen.

Jeg har laget et camppoint, hvordan virker det på min spiller?

For det første, du kan ikke legge til punkt etter Camppointet, så dette vil alltid være det siste punktet på en spillers rute. Spilleren vil sitte i dette punktet til runden er slutt eller til bomben er plantet, uavhengig av hvordan det går med de andre spillerne. La oss se et bilde:

Camppoint

På dette bildet ser vi 4 spillere sammen (Gohan, Broly, Bejitto og Gotenks), og en spiller som er isolert (Gojita). Vi ser at punktet til denne isolerte spilleren er et camppoint og vil derfor ikke bevege seg så lenge bomben ikke blir plantet. De andre spillerne vil først vente i syncpoint 1 (som har en timer på 2 sekunder), før de går videre til syncpoint 2(som har en timer på 7 sekunder) og så videre til det tredje punktet på ruten (et waypoint) før de til slutt når det fjerde punktet, som også er et syncpoint. På denne tiden har ikke den isolerte spilleren (Gojita) beveget seg noen ting. Dette punktet kan være veldig genialt, men husk at du kan ikke gjøre noe med denne spilleren etterpå. Se på denne videoen for å se hvordan dette fungerer i praksis:

Konklusjon & takk

Nå har du lest gjennom denne guiden, og vi håper dette kan hjelpe deg til å lage bedre taktikker. Men ikke glem at det er din jobb å teste ut nye taktikker og lage noen perfekte taktikker som passer din klan og dine spillere. Du klarer nok ikke dette på første forsøk, men se gjennom kampene du spiller for å se om det er mulig å forbedre taktikkene dine. For dette må du har VIP-konto på CSM, men det er verdt det. PCW er best egnet for å teste taktikker, da du også kan se motstanderens taktikker i disse kampene, men ladder og vennskapskamper fungerer godt de også. Lykke til!

Thanks to kazam to let me tried the tactics for this tuto, during our PCW.
Thanks to Numenorien for the English translation.
Thanks to .Maxi. for his spannish translation.
Thanks to EssiXr3i for his german translation.
Thanks to ......... for his swedish translation.
Thanks to Meowi for his dannish translation.
Thanks to clwzim for his portuguese translation.
Thanks to ......... for his polish translation.
Thanks to kanar for his dutch translation.
Thanks to KIT for his russian translation.
Thanks to ......... for his finnish translation.
Thanks to Gaby for his romanian translation.
Thanks to hosjmeister for his norwegian translation.
Thanks to Erksius for his estonian translation.
Thanks to gewen for his greek translation.
Thanks to EdaZ & erid for their letton translation.

Back to top

R3LiC