TACTICS TUTORIAL


Kies uw taal :

Welkom bij deze tutorial die je zal helpen de verschillende dingen te begrijpen en je zal helpen zodat je zelf je eigen tactics kan maken.

Voordat je kan beginnen moet je zeker zijn dat je JAVA op je computer hebt staan ! (www.java.com)

Als je dit hebt, ga dan naar je tactics beginpagina. (Om het gemakkelijk te houden zal het menu van deze tutorial in het engels staan. )

New Tactic

Op deze screenshot kunnen we bepaalde dingen instellen :

Name
De naam van je tactic
Map
De map waar je een tactic voor wil maken.
Type
- Standard : Een normale ronde met wapens
- Eco : Een tactic die enkel gebruikt word als je team een eco moet doen.
- Pistol : Dit is de eerste ronde van je match op zowel de T als CT kant.
Team
- Terrorist : Om een tactic voor de terroristen te maken.
- Counter-terrorist : Om een tactic voor de counter-terroristen te maken.

Eenmaal je deze dingen hebt bepaald, dan druk je op Create tactic.

Als je JAVA correct hebt geïnstalleerd, dan zal je dit venster zien (Als je gekozen hebt voor de_aztec).

de_aztec

De echte tutorial zal nu beginnen !

Even de grote lijnen van dit venster verduidelijken :

A
Toont u je A line-up. (Om deze te veranderen moet je naar Lineup gaan in je Tactics menu).
B
Toont u je B line-up (Om deze te veranderen moet je naar Lineup gaan in je Tactics menu).
Players list
De spelersnamen van de spelers die in je line-up staan.
Overview
Geeft een volledig overzicht weer van de "punten" die je aangemaakt hebt in je tactic.
Save
Om je tactic op te slaan.

Laten we beginnen met de tactics !

Eerst en vooral moet je een speler selecteren zodat je hem tactische richtlijnen kan geven, hier heb ik Gohan geselecteerd

Eenmaal je uw speler hebt geselecteerd druk je met je rechtermuistoets op de map. Je zal een menu zien met wat mogelijkheden

Create points

Nu zullen we 1 per 1 de verschillende "punten" die je kan creëren bespreken.
Hier gaan we dan :

Create Waypoint

Als je klikt op Create Waypoint, zal je een circel zien (die de kleur zal hebben van je speler). Binnenin de cirkel zal het nummer 1 staan. Als je een 2e waypoint aanmaakt, Zal het nummer 2 hebben. Enzo verder en verder. Het is mogelijk 9 verschillende "punten" aan te maken. Je kan hoe dan ook minder dan 9 punten gebruiken, maar je kan niet meer dan 9 punten aanmaken per speler.

Ik heb een waypoint aangemaakt maar wat doet dit nu ?

Een waypoint is een punt die je speler naar ergens doet lopen via de korste weg (Zoals hier, Gohan) Zonder bepaalde hoeken te spotten (leggen we later wel uit). Laten we eens het voorbeeld hieronder bekijken.

Waypoint

In de plaats van 't uit te leggen met woorden kan je hieronder een video zien hoe deze tactic in de praktijk zal werken. (Volg de speler genaamd : Gohan).

Zoals je kan zien liep mijn speler naar de waypoints die ik aangemaakt heb en zonder te stoppen. Hij stopte met lopen bij het 3e punt, maar dat is omdat ik geen 4e punt meer had. Dus een speler stopt altijd bij z'n laatst aangemaakte punt, het 3e in dit geval.

Als je met je rechtermuistoets klikt op je Waypoint, zal je opnieuw een menu krijgen.

Menu

Insert Waypoint
Deze functie voegt een extra waypoint toe aan je tactic. Bijvoorbeeld : Je hebt een tactic met 3 waypoints maar je wil er een nieuwe tussenvoegen tussen punt 2 en punt 3. Dit kan je doen met deze optie ! Druk met je rechtermuistoets op je 2e waypoint, klik op Insert WayPoint, en nu zie je dat er een extra waypoint is aangemaakt met nummer 3 en die ligt op waypoint nummer 2. Waardoor dus je eerste punt 3, nu punt 4 is geworden
Convert to Syncpoint
Deze functie zet een waypoint om in een syncpoint (Wat een syncpoint is zie je hieronder.)
Convert to Waitpoint
Deze functie zet een waypoint om in een waitpoint (Wat een waitpoint is zie je verder in de tutorial.)
Convert to Camppoint
Deze functie zet een waypoint om in een camppoint (Wat een camppoint is zie je verder in de tutorial.)
Clone
Deze functie kopieërt je waypoint voor iedere speler ! Dus iedere speler gaat dan op die plaats eenzelfde punt hebben. Dit is handig voor als je al uw spelers samen laat lopen.
Remove
Deze functie is om uw punt terug weg te doen.

Dit was alles ivm waypoints, nu gaan we over naar een 2e soort punten.

Create Syncpoint

Als ik klik op Create Syncpoint, dan zal je een vierkant met een soort van gezichtsveld. (waar je speler naar kijkt). Als dit je eerste punt is, dan zal je een "1" in je vierkant zien, net zoals bij een waypoint. Waarschijnlijk moet ik de rest niet meer uitleggen omdat het nogal logisch is en hetzelfde als alle andere punten.

ik heb een syncpoint aangemaakt, maar wat doet dit met m'n speler ? En wat is het "gezichtsveld"?

Een syncpoint is eigenlijk een punt waar je je spelers kan laten samenkomen zodat ze dan als 1 groep kunnen verderlopen. het toont aan waar de geselecteerde spelers moeten stoppen.
Het gezichtsveld duid aan waar je speler naar aan het richten is. je kan dit veranderen door 1 keer met je linkermuistoets op je syncpoint te klikken en je muis te bewegen.

Als je met je rechtermuistoets op je Syncpoint klikt, dan krijg je opnieuw een menu die u dezelfde opties toont ans bij een waypoint. Er is maar 1 verschil, er zal een extra funtie bij verschijnen die de Sync Timer word genoemd. Deze optie staat u toe te kiezen hoelang uw spelers op je syncpoint blijven staan. Hier kan je van bepaalde opties kiezen:

Let CL decide
Clanleader beslist(varieërt van 2s to 5s)
2, 3, 4, 5, 7, 9 seconds
hier kan je kiezen hoeveel seconden je speler(s) moeten blijven staan.

Hieronder zie je een voorbeeld van waypoints en syncpoints :

Syncpoints

Als je kijkt zie je dat de 4e syncpoint langer blijft staan dan de 3e omdat ze beiden een verschillende tijd hadden. Mijn 2e syncpoint heeft geen bepaalde tijd gekregen dus daar is het de clanleader die dit bepaald. Mijn 5e syncpoint is m'n laatste punt van m'n speler. Daarom moet er geen timer op omdat hij sowieso stopt bij z'n laatste punt. We gaan dit even bekijken:

Hieruit kunnen we ook vaststellen: Door een mix te maken van syncpoints met verschillende spelers kan dit een speciaal effect weergeven.
Als bijvoorbeeld 4 spelers dezelfde syncpoint hebben en je 5e speler een andere syncpoint, ver weg van de rest, dan zal de timer pas beginnen tellen als de 5e speler z'n positie bereikt heeft ! Zie meer info:

Syncpoints2

Even wat uitleg bij deze screen want er zitten heel wat verschillende dingen in (De video hieronder geeft meer uitleg). 4 Spelers (hier: Gohan, Broly, Bejitto and Gotenks) hebben exact dezelfde syncpoints ( Ik heb ze niet op elkaar gezet zodat je kan zien dat ze gelijk zijn) en 1 speler (hier: Gojita) heeft een beetje verder een syncpoint met exact dezelfde timer ingesteld. Voordat de 4 spelers naar hun 2e syncpoint gaan, wachten ze op Gojita totdat hij zen eerste syncpoint heeft bereikt. Vanaf dan start de timer en gaan ze naar hun 2e syncpoint.

Wat gebeurt er daarna ? Want er staan sommige waypoints in de tactic.

Nadat de tijd van de eerste syncpoints verstreken is (4s), gaan ze naar de 2e sync, die van s2. Maar Gojita zal niet helemaal hetzelfde doen. Voordat hij terug naar z'n medespelers gaat zal hij naar het volgende punt (punt2 die hier een waypoint is), passeert hij dit punt zonder te stoppen. Eenmaal hij dit punt voorbij is zal hij naar z'n 3e punt gaan (wat ook een waypoint is) en eenmaal hij daar voorbij is, dan pas zal hij naar z'n syncpoint gaan bij z'n medespelers.

Hoe komt het dat de 4 spelers achten op die 5e speler terwijl hun timer op 2s stond .. ?

Zoals ik eerder al zei, de syncpoints nemen alle gevolgen mee van uw volledige team. Zolang dat Gojita z'n 2e syncpoint niet heeft bereikt (4e punt, maar z'n 2e syncpoint, de andere zijn Waypoints),zullen de andere spelers (die op hun 2e syncpoint bleven staan) wachten op hun medespeler(tot die op z'n syncpoint staat), dan overigens 2s wachten (voor de timer) en dan naar hun volgende punt vertrekken. De timer zal enkel van start gaan als alle spelers hun syncpoint bereikt hebben. En eenmaal iedereen z'n 2e syncpoint bereikt heeft zal iedereen dus 2s wachten en dan overigens doorgaan naar hun 3e Syncpoint. (Nummer 3 voor de 4 players en nummer 5 voor Gojita). Bij de laatste syncpoints heb ik geen timer gezet omdat deze de laatste punten van de spelers in deze tactic zijn. Ik weet dat het er wat moeilijk uit ziet en klinkt maar deze video geeft meer uitleg :

Het Syncpoint-gedeelte is eindelijk afgewerkt. Laten we doorgaan naar 't 3e punt.

Create Waitpoint

Als je klikt op Create Waitpoint, dan zel je een driehoek zien met de [b]punt naar beneden.[/b] Zoals we eerder al zeiden, als je dit punt als eerste punt gebruikt zal het cijfer "1" erin komen te staan.
Om het menu te verkrijgen om een waitpoint te maken is 't net zo als bij de andere punten (rechtermuistoets klikken op de tactic).

ik heb een Waitpoint gemaakt, wat voor effect geeft dit aan m'n speler?

Een Waitpoint is een zéér belangrijk punt voor je team. Het is een punt waar je speler de hele tijd blijft staan. Als hij doodgaat, dan pas gaan je andere spelers door naar hun volgende punten. Misschien is het niet zo duidelijk. ik zal een meer concreet voorbeeld geven in deze screenshot :

Waitpoint

Note : Je kan niet alle syncpoints van de spelers zien omdat ze allemaal op elkaar staan op dezelfde positie.
Dus wat zien we op deze screenshot? 4 Spelers samen (Gohan, Broly, Bejitto et Gotenks) in 1 syncpoint, An 1 speler apart (Gojita) als Waitpoint. Wat egbeurd er nu ? Als Gojita doodgaat, dan zullen de 4 andere spelers naar hun 2e punt gaan. Bij deze actie is het net alsof in de echte CS/CSS wereld dat Gojita, informatie heeft gegeven aan de andere spelers dat er daar vijanden lopen en dat ze best wat roteren van posities. Dit punt is zeer handig! Als je 4 spelers ergens laat campen op een bombspot in een hoekje en 1 speler op de ander bombspot. Als die ene speler door gaat, dan zal hij om back-up roepen en zullen ze rotaten. hier zie je hoe dit werkt :

Zoals je kan zien: vanaf het moment dat Gojita dood is gaan de andere spelers naar hun 2e punt.
Zoals je ook kan zien heb ik hier geen timer gebruikt. Dit is omdat de spelers pas vertrekken als de speler met een waitpoint dood is: Laten we naar het 4e en laatste punt gaan.

Create Camppoint

Als je klikt op Create Camppoint, dan zal je een driehoek zien met de [b]punt naar boven[/b] !
Zoals bij de andere punten moet je hier ook met je rechtermuistoets in de tactic klikken om het menu te zien.

ik heb een Camppoint aangemaakt, wat doet het met mijn speler?

Eerst en vooral moet je weten dat geen enkel punt na een camppoint kan zetten. Dit wil dus zeggen dat dit altijd het laatste punt is van een speler. Zoals je waarschijnlijk wel verstaat onder een "Camppoint" is dat dit een punt is waar iemand campt. Als je dit punt aan een speler geeft, zal het zijn laatste punt zijn (wat niet wil zeggen dat de andere spelers niet meer verder kunnen. bekijk dit voorbeeld even :

Camppoint

Op deze screenshot zien we 4 spelers samen (Gohan, Broly, Bejitto et Gotenks) en 1 speler alleen (Gojita). Als je naar het punt van Gojita kijkt, (wat een camppoint is) zal hij niet bewegen. Op het zelfde ogenblik verzamelen de ander 4 spelers bij syncpoint 1 (met een timer van 2s), Daarna gaan ze naar hun 2e syncpoint (met een timer van 7z) en dan gaan ze aar hun 3e punt (een Waypoint) om zo naar hun 4e punt te gaan (wat ook een Syncpoint is). Terwijl Gojita geen mm bewogen heeft van z'n Camppoint. Dit punt kan nuttig zijn maar eenmaal het gebruikt te hebben kan je geen punten meer gebruiken voor die speler. bekijk nog even dit voorbeeld:

Conclusion & thanks

Wel, ik denk dat deze tutorial zowat volledig is. ik hoop dat het jullie zal helpen om goeie tactics te maken. Nu is het aan jullie om de perfecte tactics te maken! maar vergeet niet dat niet alle tactics even goed zullen zijn ! Dus veel dingen / plaatsen testen is de boodschap ! Zo kan je naast de punten die ik jullie geleerd heb ook veel verschillende combinaties en variaties maken en je zal het resultaat wel merken ! (Je moet wel VIP zijn om je match in 2D te kunnen volgen) Je kan je pcw's gebruiken om deze te testen, net als ladder matchen en friendly leagues !

Thanks to kazam to let me tried the tactics for this tuto, during our PCW.
Thanks to Numenorien for the English translation.
Thanks to .Maxi. for his spannish translation.
Thanks to EssiXr3i for his german translation.
Thanks to ......... for his swedish translation.
Thanks to Meowi for his dannish translation.
Thanks to clwzim for his portuguese translation.
Thanks to ......... for his polish translation.
Thanks to kanar for his dutch translation.
Thanks to KIT for his russian translation.
Thanks to ......... for his finnish translation.
Thanks to Gaby for his romanian translation.
Thanks to hosjmeister for his norwegian translation.
Thanks to Erksius for his estonian translation.
Thanks to gewen for his greek translation.
Thanks to EdaZ & erid for their letton translation.

Back to top

R3LiC